رفتن به محتوای اصلی

تشکیل شورای مردمی مقابله با مواد مخدر در ۳۶ محله قزوین با مشارکت سپاه

1401/04/01

معاون اجتماعی سپاه پاسداران صاحب الامر (عج) استان قزوین گفت: ۳۶ شورای مردمی با مشارکت این معاونت در شهرهای استان به منظور استفاده از ظرفیت شهروندان برای مقابله با مواد مخدر و اعتیاد تشکیل شده است.

سرهنگ مهدی نجاتی روز سه‌شنبه در نشست با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران و روز بسیج استادان، افزود: مردمی کردن مقابله با آسیب های اجتماعی از دیگر اهداف سپاه استان قزوین است در همین راستا با تشکیل شورایی در ۳۶ محله و ایجاد مرکز مشاوره در ۱۴ محله سعی در استفاده از ظرفیت های شهروندان در حل و کاهش این بحران داریم.

وی اظهار داشت: معاونت اجتماعی سپاه پاسداران اولویت خود را در تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی و همچنین ترویج امر به معروف و نهی از منکر و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله مبارزه با مواد مخدر قرار داده است.

سرهنگ نجاتی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی پدیده ای عام است، اظهارداشت: آسیب های اجتماعی همواره پویا و در حال باز تولید و تنوع هستند و باید در موضوع پیشگیری از آنها به این نکات توجه کرد.

این مسوول ادامه داد: یکی از آسیب های اجتماعی که همواره کشور را مورد تهدید قرار داده اعتیاد است که مستکبران هدایت آنرا برعهده دارند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت پیشگیری از اعتیاد،گفت: سپاه پاسداران مقابله با اعتیاد را در اولویت های حوزه اجتماعی خود قرار داده چراکه این موضوع حاکمیت ، امنیت کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

نجاتی همچنین به تبعات بهداشتی اعتیاد اشاره کرد و افزود: اعتیاد علاوه بر اینکه منجر به بروز بیماری های متعددی می شود، روزانه ۱۳ نفر در کشور را به کام مرگ می کشاند.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد ۶۵ درصد از همسر آزاری ،۵۵ درصد طلاق ها، ۳۰ درصد از کودک آزاری و ۲۵ درصد از قتل های عمد ریشه در این معضل اجتماعی دارد.

معاون اجتماعی سپاه پاسداران صاحب الامر (عج) استان قزوین عنوان کرد: متاسفانه برخی باورهای غلط ازجمله تاثیر مصرف برخی مواد مخدر در تمرکز سبب گرایش جوانان و نوجوانان شده است.

وی با بیان اینکه به طور کلی هر یک فرد معتاد برای چهار نفر تهدید به همراه دارد،افزود: متاسفانه آمار اعتیاد رو به افزایش است و رشد آمار معتادان در جامعه زنگ خطر را به صدا درآورده است.

این مسوول با ذکر اینکه آمار اعتیاد در استان قزوین نیز در حال افزایش است؛افزود: میزان افزایش اعتیاد در دانش آموزان کمتر از میزان کشوری است اما در اعتیاد دانشجویی و کارگری در استان قزوین سالانه با رشد نگران کننده روبرو هستیم.

سرهنگ نجاتی تصریح کرد: عمده فعالیت های سپاه در حوزه پیشگیری است چراکه همیشه پیشگیری معقول تر از درمان است و در همین راستا با کمک سازمان تبلیغات اسلامی و امامان محله، اطلاع رسانی از آسیب های اجتماعی اعتیاد در دستور کار قرار گرفته است.

سرهنگ نجاتی گفت: در استان قزوین بیش از ۱۰۰ نقطه در نظر گرفته شده تا با برگزاری نمایشگاه هایی در این خصوص سطح آگاهی مردم نسبت به آسیب های اعتیاد افزایش یابد.

معاون اجتماعی سپاه صاحب الامر(عج) استان  قزوینگفت: بنا داریم در سال جاری در سه شهرستان کارگروهی در راستای مبارزه و پیشگیری با مواد مخدر تشکیل شود.

سرهنگ نجاتی به مناطق کمتر توسعه یافته و افزایش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق اشاره کرد و افزود: آسیب‌های اجتماعی در مناطق کمتر توسعه یافته استان فراتر از سایر مناطق است و یکی از محور های کار معاونت اجتماعی سپاه ارائه خدمات به این مناطق است.

وی در ادامه از راه اندازی ۳۲ کارگاه تولیدی برای زنان بی سرپرست و بد سرپرست در مناطق محروم بر اساس سیاست‌های اشتغال آفرینی برای خانواده های در معرض آسیب خبر داد.