رفتن به محتوای اصلی

در راستای امیدبخشی؛ صنعت نانو ارومیه تحریم‌ها را زیر پا گذاشت

1402/11/15

مجتمع صنعتی شهید خیرالهی یکی از مراکز پیشرو در زمینه تولید کامپوزیت‌های نوین پلمیری در ارومیه است که با اتکا به دانش نانو تحریم ها را زیر پا گذاشته است.

به گزارش روابط عمومی بسیج رسانه استان آذربایجان غربی، مجتمع صنعتی شهید خیرالهی موسسه امین از مراکز پیشرو در زمینه تولید کامپوزیت های نوین پلیمری در سال ۱۳۹۰ با اتکا به دانش فنی و پرسنل مجرب و متعهد تحت لیسانس شرکت بروشات فرانسه (تکنولوژی شرکت CTI )شروع به فعالیت کرده است.

تکنولوژی بتن پلیمری تولید شده در کارخانه

بتن های پلیمری در مقایسه با بتن های سیمانی بسیار با دوام بوده و نیاز به تعمیر و نگهداری در این مواد به شدت کاهش یافته است. بدنبال عملکرد ضعیف بتن های سیمانی و آلیاژهای مختلف در مقابل عوامل خورنده و پایین بودن استحکام های مکانیکی بتن سیمانی، بتن پلیمری جایگزین آن ها در دهه‌های اخیر شده است. کاربرد وسیع این مواد در صنایع کشورمان می تواند سبب کاهش ضایعات ناشی از ضعف بتن های سیمانی گردد.

بتن پلیمری تولیدی این کارخانه از نوع (PC) با بتن رزینی شامل یک چسباننده پلیمری ترموست و یک پرکننده معدنی مانند سیلیس و دیگر مواد با کیفیت بالا می باشد.

 استحکام و مقاومت فشاری و خمشی بالا «حداقل سه برابر بتن معمولی»، مقاوم در برابر عوامل شیمیایی خورنده (۱۰-۱ :PH) و گازهای سمی و خورنده فاضلاب ها، مقاوم در برابر نیروهای مغناطیسی و عایق الکتریکی، زمان گیرایش پایین «حدود ۱۵ ساعت بعد از تولید به مقاومت نهایی می رسد»، درصد جذب آب پایین «۰/۱۵ درصد»، مقاوم در برابر شوک حرارتی؛ مقاوم در برابر ترک و سایش، قابلیت تعمیر ترمیم و تقویت در صورت هرگونه آسیب دیدگی و تغییرات، آنتی باکتریال و مقاوم در برابر شستشوی دائم، دوام و طول عمر بالا «افت کمتر خواص نسبت به بتن معمولی»، سبک و کم حجم در سازه‌هایی که با بتن پلیمری ساخته می شوند به دلیل بالا بودن مشخصات مکانیکی آن نسبت به بتن سیمانی از مواد کمتری استفاده می شود در نتیجه این سازه ها در مقایسه با سازه های بتن سیمانی مشابه سبک تر و کم حجم تر می باشند.

مزایای رقابتی سلول های الکترولیت بتن پلیمری

قیمت پایین تر نسبت به نمونه های خارجی با کیفیت مشابه،   مقاومت مکانیکی بسیار بالا «خمشی، فشاری، کششی، ضربه، ساییدگی»، مقاوم در برابر ضربه ساییدگی،   قابلیت تعمیر، ترمیم و تقویت در صورت هر گونه آسیب دیدگی، عایق الکتریکی «شرط لازم برای سلول های الکترولیتی»، مقاوم در برابر تغییرات دمایی، ساختار پیشرفته و ضخامت کم دیواره ها در جهت جایگذاری تعداد بیشتر سلولها موثر می‌باشد، طول عمر بالا «بیش از ۵۰ سال عمر مفید»،   دارای اتصالات پیش ساخته کامپوزیتی، و ۱۰ دارای سیستم لوله کشی یکپارچه تخلیه، لجن گیری و سرریز از جمله این مزایا است

پوشش های نانوکامپوزیت پلیمری

این پوششها براساس کاربرد آنها در صنایع مختلف طراحی و اجرا می گردند. پوشش‌های مذکور بدلیل کاربرد نانو مواد معدنی و رزین های پلیمری انعطاف پذیری بالای مکانیکی و شیمیایی در برابر تمام محیط های خورنده با باربری بالا را دارند.

مقاومت چسبندگی بالا به سطوح،   مقاوم در برابر مواد خورنده انواع اسیدها، بازها و سایر مواد شیمیایی،   مقاوم در برابر ضربه، ساییدگی و دیگر عوامل فیزیکی، قابلیت تقویت،   تعمیر و ترمیم در صورت هرگونه آسیب دیدگی، دمپرینگ با صداگیری بسیار خوب، قابلیت ماشین کاری، تنوع در رنگ، قابلیت اجرا به عنوان پوشش نهایی روی سطوح، عایق الکتریکی، جذب آب پایین (۰/۱۵ درصد)، مقاومت در برابر تغییرات دمایی،   زمان گیرایش پایین حدود ۱۵ ساعت بعد از تولید از جمله مزایای پوشش های پلیمری مقاوم در برابر خوردگی است.

این نوع پوشش‌ها معمولاً در صنایع نفت و پتروشیمی، پالایشگاه های مس، سرب و روی، مخازن نگهداری مواد خورنده، صنایع نظامی و کارخانجات باتری سازی، صنایع غذایی و در کلیه واحدهای تولیدی که مواد خورنده در آن کاربرد دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید سلول های الکترولیتی بتن پلیمری، اجرای پوشش های نانو کامپوزیت پلیمری، تولید لوله های بتن پلیمری، اجرای روکش جاده ها، فرودگاه ها، پل ها و تعمیرات آنها، اجرای تونل های خطوط کابل مخابرات و برق، اجرای دال های پشتی سبک و سازه ای مقاوم به خوردگی، تولید سگمنت های بتن پلیمری خطوط مترو، تولید تراورس های بتن پلیمری مخصوص خطوط سریع السیر، تولید مخازن نگهداری مواد خورنده شیمیایی و میکروبی، کانال پیش ساخته زهکشی، تایل‌های ضد اسید، تولید و اجرای آسفالت های نانوبیو کامپوزیتی، تولید محفظه دفن زباله های اتمی و رادیواکتیو و تولید پایه انواع ماشین ابزار از جمله توانمندی های این مجتمع صنعتی است.