به گزارش بسیج رسانه استان گیلان، محسن جعفری در نشست کمیته خبرنگاران سازمان بسیج رسانه گیلان اظهار کرد: بیش از 98 درصد رسانههای گیلان توسط بخش خصوصی اداره میشود.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی رسانههای گیلان افزود: بیمه خبرنگاران و مشخص نبودن قطعی میزان سابقه خبرنگاران برای بازنشستگی از جمله مشکلات صنفی اصحاب رسانه در استان است.
مسئول سازمان بسیج رسانه گیلان گفت: خبرنگاران رسانههای مجازی دارای مجوز در گیلان بیشتر از خبرنگاران رسانههای مکتوب بوده و این مسئله به دلیل عدم هماهنگی بین سازمانهای متولی است.
جعفری رفع مشکلات رفاهی، خدماتی و معیشتی خبرنگاران را ضروری دانست و تصریح کرد: رسانهها از محل آورده صاحب امتیاز، آگهیهای دولتی، گزارش آگهیها، فروش نشریات مکتوب و حمایتهای یارانهای بیمهای وزارت ارشاد روزگار میگذرانند.
وی تشکیل تعاونیهای خبرنگاران و مدیران مسئول نشریات را از راهکارهای تقویت معیشت اصحاب رسانه دانست و گفت: بسیاری از رسانههای گیلان از دفاتر اجارهای به عنوان دفتر رسانه استفاده میکنند.
مسئول سازمان بسیج رسانه گیلان ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد نشریات مکتوب گیلان از رسانههای مجازی بیشتر است، ایجاد شهرک و یا خانه چاپ برای کاهش هزینههای چاپ و درآمدزایی برای رسانهها یکی دیگر از راه های تقویت اقتصاد رسانههای استان است.
جعفری با اشاره به اینکه اصحاب رسانه گیلان سربازان و افسران جنگ نرم هستند، تاکید کرد: سازمانهای متولی با کمک مدیران مسئول رسانهها ، باید برای تجهیز رسانهها در برابر جنگ نرم دشمن متحد باشند.
وی با بیان اینکه سازمان بسیج رسانه گیلان برای تقویت جبهه رسانههای انقلابی در استان از هیچ تلاشی کوتاهی نمیکند، گفت: کمیسیون ویژه اقتصاد رسانه در سازمان بسیج رسانه گیلان با حضور مسئولان، پیشکسوتان و صاحبنظران رسانه استان تشکیل میشود.
در حال حاضر ١٤٧ نشریه مکتوب دارای مجوز در گیلان منتشر میشود که این رسانهها شامل ٩ روزنامه، ٤٤ هفته نامه، ١٦ دوهفته نامه، ٤٢ ماهنامه، ٥ دوماهنامه، ٢٢ فصلنامه و ٩ دوفصلنامه، ٨١ پایگاه خبری و شش نشریه الکترونیکی مجوزدار است.