شناسه خبر: 7582 منتشر شده در مورخ: 1396/4/25 ساعت: 10:06 گروه: خراسان رضوی  
یاداشت/عباس محمدیان*

دعوا بر سرِ «تیتر یک» است!

زمانیکه تیتر اول به نفع یک جریان سیاسی نباشد یا برای اقدامات و گفتمان او تهدید جدی محسوب شود، اتاق فکر رسانه های آن جریان سیاسی با هدف ایجاد یک تیتر جدید فعال می شوند تا به این وسیله ضریب تاثیر تیتر قبلی کاهش یافته و گستره بالایی از افکار عمومی متوجه تیتر قبلی نشود.

دعوا بر سرِ «تیتر یک» است!

عباس محمدیان* - یکی از روشهای مرسوم در حوزه جنگ روانی و مدیریت رسانه ای، کنترل تیتر اول است. اساسا افکار عمومی به دنبال آخرین خبر هستند و آخرین خبر مخابره شده در ذهن ها نقش بسته و نقل محافل مردم می شود.

رسانه های وابسته به جریانات سیاسی همواره نسبت به آخرین خبر مخابره شده حساسیت ویژه دارند و برای اینکه به قول فوتبالی ها " توپ روی پای آنها باشد" برنامه ریزی می کنند.

تیتر اول رسانه ها، موضوع اول افکار عمومی، دارای ضریب نفوذ بالا و ضریب تاثیر جدی در جهت دهی افکار عمومی است. زمانیکه تیتر اول به نفع یک جریان سیاسی نباشد یا برای اقدامات و گفتمان او تهدید جدی محسوب شود، اتاق فکر رسانه های آن جریان سیاسی با هدف ایجاد یک تیتر جدید فعال می شوند تا به این وسیله ضریب تاثیر تیتر قبلی کاهش یافته و گستره بالایی از افکار عمومی متوجه تیتر قبلی نشود.

این برنامه ریزی نیاز به یک سوژه جدید و جذاب (برای ذائقه های مختلف سیاسی) دارد، که توسط یک عامل بیرونی تولید می شود. سپس عوامل بیرونی ثانویه با ویژه سازی و صحبت های خاص پیرامون خبر تولید شده، آن را تبدیل به یک موضوع مهم می کنند و در نهایت تیتر اول رسانه های زنجیره ای آماده است.

آنچه که در بالا توضیح دادم مقدمه ای بود برای بررسی رفتار رسانه ای جریان تفکر نگاه به بیرون  در چند روز اخیر، البته مصادیق آن را در 5 سال گذشته بارها و بارها می توانید پیدا کنید که ذکر آنها از حوصله یادداشت تلگرامی خارج است.

در چند روز گذشته، طی حکم رهبر انقلاب سند2030 که آقای رییس جمهور گفته بود "از هرچه بگذرم از سند 2030 نمی گذرم" لغو شد، همزمان سوژه قرداد توتال چای هم نقل محافل بود و مجلس برای بررسی آن و سوال از رئیس جمهور ورود کرد.

در چنین شرایطی که آب و هوا برای جریان تفکر نگاه به بیرون طوفانی می نمود با طراحی اتاق فکر، در کنار سوژه رفع حصر بحث موشکی مجددا توسط آقای روحانی مطرح شد و پس از آن رسانه های زنجیره ای و شبکه های اجتماعی اقدام به برجسته سازی آن کردند.

در نتیجه خبر مهم و کلیدی لغو سند 2030 و ماجرای مجلس از تیتر اول خارج شد و افکار عمومی درگیر مسئله جدید شد.از سوی دیگر موج تهاجمی خبر جدید باعث می شود، رسانه های جریان انقلاب نیز مجبور به پاسخگویی شوند و بر خلاف میل باطنی در موضع انفعال قرار گیرند و خبر اصلی را ولو برای مدتی کوتاه رها کنند.

سواد_رسانه ای و ابعاد جنگ روانی بایستی بیش از پیش برای افسران جوان جنگ نرم و جوانان مومن انقلابی تبیین شود تا در چنین شرایطی نه تنها منفعل نباشند بلکه بتوانند حریف را وارد زمین طراحی شده خود کنند.

 

*رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی

    google-buzz twitter digg facebook linkedin
نظرات بینندگان
نظر شما
نام: ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:
captcha
Page Generated in 0.0464 sec