شناسه خبر: 7545 منتشر شده در مورخ: 1396/4/22 ساعت: 08:11 گروه: خراسان رضوی  
یادداشت/ سید ناصر نعمتی*

تکرار یک اشتباه در ترویج حجاب

نسل معاصر ایرانی، سهم عمده‌ای از ترویج بی‌بندوباری را به رسانه‌ها داده است...

تکرار یک اشتباه در ترویج حجاب

به گزارش بسیج رسانه خراسان رضوی؛ سید ناصر نعمتی در یادداشتی که در اختیار بسیج رسانه خراسان رضوی قرار داده است به تکرار اشتباهاتی در موضوع  حجاب و عفاف به شرح ذیل پرداخته است:

نسل معاصر ایرانی، سهم عمده‌ای از ترویج بی‌بندوباری را به رسانه‌ها داده است. از پدران ما گرفته که فیلم فارسی‌ها و اتمسفر سینمای پیش از انقلاب و یا برنامه‌های تلویزیون را مقصر می‌دانستند تا امروز که جوانان هم از نقش شبکه‌های اجتماعی دراین‌باره گفت‌وگو می‌کنند. اینکه باید ریشه‌های چنین وضعیتی را بشناسیم نکته‌ای مهم است و مهم‌تر آن‌که برای بهبود این وضعیت، مبارزه با رسانه یک آدرس اشتباه است و باید فکری به حال درمان ریشه‌ها کرد؛ چراکه رسانه‌ها در بدترین حالت، بستر تسهیل برای انتقال چنین پیام‌هایی هستند که زمینه دریافت آن‌ها ایجادشده است هرچند اثرگذاری آن‌ها در میزان نفوذ این پیام قابل‌انکار نیست.

تفکری که نتوانست تقصیر و مقصر را در این ماجرا از هم تفکیک کند، برای حل مساله پیش روی جامعه در زمینه ترویج حجاب و عفاف و مبارزه با بی‌بندوباری به استفاده از ابزار رسانه روی آورد و اشتباه دیگری را برای حل مساله مرتکب شد. فیلم، مستند، پوستر و خلاصه قالب‌های متفاوتی که برای این منظور مورداستفاده قرار گرفت غالباً فاقد روح و معنای لازم برای اثرگذاری بود و دچار شرایطی شد که از آن با عنوان شعارزدگی یاد می‌شود.

دراین‌باره، نکته مورد نظر پیرامون روش‌های اثرگذاری تولیدات رسانه‌ای مرتبط با حجاب و عفاف نیست که البته خود جای تأمل دارد بلکه موضوع، توجه به یک راه‌حل غلط است. تولید محتوای رسانه‌ای در فضای تعاملی رسانه‌های امروز با رویکرد سفارشی، فاقد شرایط لازم برای جلب نظر مخاطب است. این نکته چهار دهه تجربه است و تکرار این اشتباه برای ترویج حجاب و عفاف ما را به نتیجه متفاوتی نمی‌رساند.

 گروه‌ها و افراد بسیاری از سر دغدغه به تولید محتوا در این زمینه روی آورده‌اند که به نظر می‌رسد تقویت و حمایت از آنان برای تولید فاخر و توزیع هدفمند کارهای آنان، تنها راه نجات فعالیت‌های کلیشه‌ای از دایره تولیدات سفارشی، خنثی و شعاری است؛ مسؤولان فرهنگی محتاج چنین گروه‌های مبتکر و افراد خلاقی هستند تا بتوانند کوتاهی خود را با حمایت از تولیدات آنان جبران کنند و تولیدات رسانه‌ای حجاب و عفاف را از این شرایط نجات دهند.
 

*مدیر خبرگزاری فارس خراسان رضوی

    google-buzz twitter digg facebook linkedin
نظرات بینندگان
نظر شما
نام: ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:
captcha
Page Generated in 0.0279 sec