شناسه خبر: 5145 منتشر شده در مورخ: 1395/4/19 ساعت: 08:29 گروه: اخبار  

تفاوت حجاب بازیگران در فیلم و واقعیت/ رسانه ملی حجاب را ترویج میکند یا شعار مرگ بر اسلام سر می دهد؟

بی‌اعتنایی بخش قابل توجهی از بازیگران زن به رعایت حداقل‌های حجاب اسلامی در فضای بیرون از بازیگری تاثیر مخرّبی بر ذهن مخاطبان به ویژه نسل جوان و نوجوان جامعه می‌گذارد و اهمیت رعایت حجاب را در دیدگاه آنان مخدوش می‌سازد.

تفاوت حجاب بازیگران در فیلم و واقعیت/ رسانه ملی حجاب را ترویج میکند یا شعار مرگ بر اسلام سر می دهد؟

 

به گزارش بسیج رسانه،  حجاب در لغت معانی مختلفی دارد؛ در نظام ارزشی اسلام مسأله حجاب از اصول پذیرفته شده است و در وجوب آن نیز هیچ تردیدی نیست. تمام فقهای شیعه و اهل تسنن بر آن اتفاق نظر دارند و مهم ترین دلیل وجوب حجاب، آیات قرآن است .رعایت حجات و داشتن پوشش مناسب برای بانوان، تنها یک دستور العمل مذهبی نیست، بلکه این امر دارای ابعاد بزرگ و تبعات عظیمی است که هم بر فرد اثر گذار است  و هم بر جامعه.

زن در پرتو حفظ این ارزش می تواند، عامل نیرومندی در جهت حفظ سنت ها و روابط اجتماعی سالم و ارزش های انسانی و معنوی باشد. از این رو، حجاب به عنوان بارزترین نشانه هویت زن مسلمان به شمار می رود، در مقابل بی حجابی و پوشش نامناسب و غیر متناسب همواره یکی از دغدغه های جوامع و فرهنگ های مختلف به ویژه در جوامع اسلامی بوده است؛ زیرا پوشش امری است که با عنصر فرهنگی و مذهبی هر جامعه در هم آمیخته و با ویژگی های مختلف فردی و اجتماعی افراد جامعه گره خورده است. نظام ارزشی هر جامعه با پوشش و وضعیت عفاف در آن ارتباط تنگاتنگی دارد.

 

.

تفاوت حجاب در فیلم و واقعیت

امروزه در میان عواملی که جوامع انسانی را به تغییر ارزش ها و فرهنگ ها می کشاند، رسانه ها مهم ترین و تأثیرگذارترین عامل هستند. در این میان، رسانه های ارتباط جمعی، به وی‍‍‍‍ژه رسانه های تصویری مانند سینما و تلویزیون به سبب تأثیر بیشتر تصاویر روی مخاطبان از اهمیت خاصی برخوردار هستند. تلویزیون به دلیل حجم بالای تماشاگران و راه یابی آسان آن به دورترین و محروم ترین مناطق و تنوع برنامه ها، بیشتر مورد تأکید قرار می گیرد؛ زیرا اثرپذیری افکار عمومی از پیام های مستقیم و غیر مستقیم آن در مقایسه با سایر وسایل ارتباط جمعی، مانند رادیو و روزنامه ها بیشتر است؛ بنابراین به جرأت می توان اذعان کرد که وسایل ارتباط جمعی به ویژه رسانه های دیداری و شنیداری در ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ حجاب و یا تضعیف آن نقش انکار ناپذیری در جامعه دارند.

در این راستا، صدا و سیما به عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین رسانه کشور نقشی منحصر به فرد در ترویج عالمانه حجاب و عفاف برعهده دارد.  این نهاد که به فرموده امام راحل(ره)، دانشگاهی عمومی به شمار می‌آید، می تواند و باید در قالب فیلم و سریال، میزگردهای تخصصی و برنامه‌های مشابه‌ و بر اساس ظرافت‌های روان شناسی به ترویج مستقیم و غیرمستقیم حجاب در جامعه کمک کند.

 حال باید دید که آیا رسانه ملی در سال های گذشته چه عملکردی در این زمینه داشته است؟ آیا توانسته متناسب با ظرفیت‌های فوق العاده و کم نظیر خود به این امر اهتمام ورزدیا برعکس در مسیری معکوس و در خلاف جهت ترویج حجاب حرکت کرده است.

در برخی سریال ها ، آدم های فقیر و بی بضاعت ، انسان های مذهبی و چادری محسوب می شوند و در عین حجاب و تذهبشان ، افرادی عصبی ، دارای مشکلات خانوادگی همچون طلاق و مطلقه بودن ، پرخاشگر، داشتن  بیماری های صعب العلاج ، و هر نوع ناهنجار اجتماعی دگیر را دارا هستند . اما در مقابل یک خانواده پولدار ساکن بالای شهر ، خانواده ای شاد ، با ادب، متین و باوقار هستند . که از ادبیاتی بسیار عالی و سطح فرهنگی بالایی برخوردارند.

وجود اینگونه تضاد ها در سریال های صدا وسیما  که  صد البته در سینما هم بسیار بیشتر وجوددارد ، چه کمکی میتواند به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف کند؟

مسئولین سازمان و دست اندرکاران سریال های صدا وسیما با چه انگیزه و پشتوانه فکری، حجاب و مذهب را فقط مختص قشر مستضغف جامعه قرار می دهند و با چه ادله ای اقشار پولدار جامعه ایرانی، افرادی تحصیلکرده و با سواد هستند؟

تفاوت حجاب در فیلم و واقعیت

بی‌اعتنایی بخش قابل توجهی از بازیگران زن به رعایت حداقل‌های حجاب اسلامی در فضای بیرون از بازیگری هم از جمله مسائلی است که به سهم خود، تاثیر مخرّبی بر ذهن مخاطبان به ویژه نسل جوان و نوجوان جامعه می‌گذارد و اهمیت رعایت حجاب را در دیدگاه آنان مخدوش می‌سازد. صداوسیما اگر به طور جدی اراده کند، می‌تواند به تنهایی گام‌های بسیار بزرگی در راستای ترویج حجاب و حیای اسلامی بردارد.

 در برخی برنامه های تلوزیون دیده می شود که به رغم رعایت پوشش ظاهری، بازیگران زن و مرد، با چشم دوختن به یکدیگر، صحبت های عاشقانه رد و بدل می کنند و اختلاط دختران و پسران با یکدیگر، بدون اشراف والدین و رعایت مسائل شرعی، امری عادی و پذیرفته شده در جامعه ایرانی تلقی می شود. این تصاویر به آن معناست که هنوز از حجاب و رابطه ناگسستنی آن با عفاف در برنامه های سیما و خطوط کلی آن، تبیین درستی نشده است. امروز به ندرت در سریال ها و مجموعه های تلویزیونی اثر و ردپایی از حیا دیده می شود، گویی این ارزش هیچ جایی در رسانه ندارد، در حالی که نخستین گام بی حجابی، کاسته شدن حیاست که به دنبال آن بی عفتی را نیز دامن گیر زن خواهد کرد.

عادی سازی روابط دختر و پسر در اجتماع؛  نادیده انگاشتن حریم و مرزهای روابط دختر و پسر در روابط اجتماعی نیز از دیگر شبهات برنامه های این رسانه بزرگ است که در جواب اعتراض به نادیده انگاشتن این مرزها، گفته می شود که این امر، جزئی از واقعیت های اجتماعی امروز ایران است. اما آیا یک پاسخ کارشناسانه است؟

این خود رسانه است که این روابط را عادی و جزء واقعیت های جامعه قرار داده است. برنامه های تلویزیون با پایتخت محور بودن خود، این پدیده را به دورترین نقاط کشور و روستاهایی که حفظ حریم در روابط زن و مرد از اهمیت خاصی برخوردار است، می کشاند. در این هنگام روند تغییر هنجارها به سوی ناهنجاری ها در تمام کشور سرعت می گیرد. آیا  پدیده ارتباط دختر و پسر قبل از ازدواج و دوستی های خیابانی نیز از دیگر واقعیت اجتماعی کشورمان است؟

تفاوت حجاب بازیگران در فیلم و واقعیت

با توجه به اینکه نقش صدا و سیما و به خصوص برنامه ها و سریال های تلوزیونی در تغییر نگرش مردم نسبت به حجاب بسیار مهم و موثر است.  رسانه ها نباید به تبلیغات فرهنگی دشمنان بیشتر دامن بزنند. وقتی علاوه بر رسانه های غربی، در صدا و سیمای کشورما نیز این طور القا می شود که حجاب، یعنی تحمل سختی و مشقتی که خود انسان با اختیار انتخاب کرد است. حجاب، یعنی لباس زندانی و زندانبان به تن کردن، در حالی که آزادی حق هر فرد و آرمان ویژه اوست. حجاب، یعنی گوشه نشینی و کنار کشیدن از اجتماع و کارهای اجتماعی و سیاسی و علمی، در حالی که نسل جوان ما همواره و به حق به دنبال پیشرفت های سیاسی و اجتماعی و تحصیلی است، به چه معناست؟

هنگامی که فیلم های جمهوری اسلامی ایران برای مردم، زنان خوشبخت در خانواده های مرفه و ثروتمند و به اصطلاح متمدن و با فرهنگ را با حجابی غیر از پوشش اسلامی و زنان بدبخت و کلفت را با چادر نمایش می دهد، چگونه می توان انتظار داشت مردمی که دنبال رفاه و آسایش هستند و حتی گاه اصول دینشان را خوب درک نکرده اند و از فلسفه حجاب نیز چیزی نمی دانند، از چنین الگویی پیروی نکنند.

رسانه ها، باید تلاش کنند تا درک درستی از مبانی و ارزش های دینی در عامه مردم ایجاد شود. صدا و سیما می تواند، الگوهای مناسب حجاب را برای گروه های سنی مختلف ارائه دهد و از تبلیغ مدل های لباس که بیشتر توسط هنرمندان و بازیگران مشخص می شود، پرهیز نموده و الگوهای دینی حجاب را برجسته تر نمایید. منزلت چادر به عنوان حجاب برتر رعایت شود و از آن به عنوان پوشش افراد حقیر و افراد دارای مشاغل پایین استفاده نشود.

البته برخی از برنامه های ارزشی صدا و سیما مانند  " از لاک جیغ تا خدا" که مرهمی بر این دردها بوده است قابل تقدیر می باشد چرا که به خوبی از آرامش در حجاب و امنیت در عفاف را به تصویر می کشد.

انتهای پیام/

    google-buzz twitter digg facebook linkedin
نظرات بینندگان
نظر شما
نام: ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:
captcha
Page Generated in 0.2152 sec