شناسه خبر: 3538 منتشر شده در مورخ: 1394/7/19 ساعت: 16:39 گروه: خراسان رضوی  
تحلیل بازی کلش آو کلنز

کلش آو کلنز و دکترین انسان ها گرگ یکدیگرند

کلش او کلنز (Clash of Clans) یا جنگ قبایل بازی آنلاین و چند نفره است که برای اولین بار در دوم اوت سال ۲۰۱۲ میلادی برای سیستم عامل آی‌اواس (iOS) و در سال 2013 میلادی برای سیستم عامل آندروید منتشر شد.

کلش آو کلنز و دکترین انسان ها گرگ یکدیگرند

بسیج رسانه خراسان رضوی-

معرفی

 
کلش او کلنز (Clash of Clans) یا جنگ قبایل بازی آنلاین و چند نفره است که برای اولین بار در دوم اوت سال ۲۰۱۲ میلادی برای سیستم عامل آی‌اواس (iOS) و در سال 2013 میلادی برای سیستم عامل آندروید منتشر شد.
 
این بازی در مدت کوتاه عمر خود توانسته کاربران زیادی را جذب خود کند.کلش آو کلنز بازی رایگان است که توسط شرکت فنلاندی سوپرسل (SuperCell) منتشر شده است.
 
این بازی به طور روزانه مبلغی نزدیک به 2.4 میلیون دلار از 8.5 میلیون کاربر برای کمپانی کسب می کند که این میزان پول از طریق فروش تجهیزات و آپشن های موجود در بازی به بازیکنان برای ارتقا سریع تر قبیله هایشان است.
 
در سال 2014 میلادی نیز سوپرسل اعلام کره که سود عملیاتی این شرکت رقمی معادل 564 میلیون دلار بوده است که سه برابر سال قبل از آن می باشد و دلیل اصلی آن افزایش تعداد کاربران این بازی عنوان شده است. مدیر عامل این شرکت فردی جوان به نام ایلکا پانانن (Ilkka Paananen) می باشد.
 
وی از موارد موفقیت در ساخت بازی جنگ قبیله‌ ها را فکر نکردن به درآمدزایی و به جای آن فکر کردن به هیجان بیان داشته است که نکته ذکر شده توسط مدیر عامل این شرکت به خوبی گویای حقیقت این بازی است چرا که نوع پردازش و ساخت این بازی نشان دهنده دقت فراوان سازندگان آن بوده است.حال با نیم نگاهی به داستان بازی و چرایی محبوبیت آن می‌ توانیم به ابعاد دیگری از این بازی پی ببریم
 
 
 
 
این بازی چند نفره که مربوط به نبرد میان قبیله های گوناگون است به دلیل جذابیت زیادی که در آن نهفته است جز بازی برتر آنلاین قرار گرفته است. در کشورمان نیز بازی کلش آو کلنز نامی آشنا و محبوب تلقی می‌شود و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که این نام را نشنیده باشد،
 
به جرأت می‌ توان گفت کمتر اسمارت فونی را می‌ توان یافت که اپلیکیشن کلش آو کلنز بر روی آن نصب نباشد حال سوال این است که چرا این بازی در میان مردم مختلف جهان و بالاخص کشورمان از طرفداران زیادی برخوردار است.
 
این بازی به لطف طراحی قوی و هوشمندانه آن توسط کمپانی سوپرسل به خوبی توانسته است مخاطبان زیادی را به دست آورد.
 
در این بازی کاربر به عنوان صاحب یک زمین و قبیله خود را مدیریت می‌ کند و با به دست آوردن طلا و اکسیر سرزمین خود را رونق می‌ بخشد. پیشرفت در این بازی و بهبود رنکینگ جهانی منوط به قوی تر شدن است لذا برای این امر نمی‌ توان از حمله کردن به دیگر قبیله ها خودداری کرد.
 
 
از این جهت بازیکنان با حمله و دزدیدن منابع دیگران شروع به پیشرفت می‌ کنند.
 
 
 
حمله به سرزمین ها توسط سربازان مختلفی که باید در زمین خود آماده شود رخ می‌ دهد. گوناگونی سربازها و داشتن ویژگی خاص در هر یک از آنان نیز جذابیت بازی را دو چندان می‌ کند. داشتن نیرو برای حمله و ساخت تجهیزات دفاعی برای مقابله با حمله قبیله‌ های دیگر نیازمند صرف منابع است. به این جهت کسانی که منابع بیشتری داشته باشند می توانند آیتم های خود را تقویت کنند و مرحله به مرحله قوی تر شوند.
 
روند ذکر شده و حس قدرت طلبی و پیشرفت در بازی به شدت اعتیادآور است و تمامی کاربران این بازی بر آن اعتراف دارند. ایجاد حس رقابت و تلاش برای پیشی گرفتن از دیگران را می‌ توان دلیل اصلی این موضوع دانست از سوی دیگر جذابیت بازی در قوی شدن و حرکت کردن در مسیر پیشرفت و همچنین چیدن استراتژی‌ های گوناگون برای حمله یا دفاع برای ذائقه بازیکن شیرین است.موارد ذکر شده که همگی موجب کشش برای مخاطب می‌ شود سرگرمی مناسب را برای انبوهی از کاربران این بازی ایجاد می‌ کند.
 
به علاوه این بازی ویژگی های منحصر بفردی از شبکه های اجتماعی را داراست. افراد شرکت کننده هر یک قادرند با دیگری ارتباط خارج از بازی داشته باشد. افراد می توانند با یکدیگر صحبت کنند و گروه تشکیل دهند.
 
در واقع این بازی یک دنیای مجازی واقعی است، یک زندگی دوم Second Life واقعی.
 
بازیگران در کلش آو کلنز زندگی بربریت مجازی را با هم تمرین می کنند ...
 
برای تصرف زمین های بیشتر با هم به رقابت می پردازند.
 
تمدن جدید را در سرزمین تصرف شده خویش، آن طور که می خواهند ایجاد می کنند ...
 
 
 
القائیات بازی
 
1- القای رئالیسم در فضای سیاست بین الملل و سکولاریسم در فضای داخل
 
باید دانست قانونی در پس هر یک از این آیتم های رسانه‌ ای و سرگرم کننده وجود دارد که به طور غیرمستقیم مجموعه ای از پیام های گوناگون را در ضمیر ناخود آگاه مخاطب می‌ نشاند و با تصرف قلوب و سیادت بر ذهن ها نظام معرفتی کاربران خود را تحت الشعاع قرار می‌ دهد.
 
بازی کلش آو کلنز نیز از این دایره خارج نیست و علی رغم ذات سرگرم کنندگی که در آن وجود دارد مجموعه ای از القایات نیز در آن نهفته است.بازی کلش او کلنز در دو بعد جهانی و داخلی قابل بررسی است که هر یک نیازمند تبیین است.
 
در ابعاد جهانی با موضوع جنگ های بین قبیله های و یا به عبارتی بهتر جنگ های بین تمدنی مواجه هستیم و در بُعد داخلی با انبوهی از پیام های ضددینی و اعتقادی که هر یک در نوع خود نیازمند بررسی بیشتر است.
 
بررسی ابعاد جهانی بازی جنگ قبیله ها
 
تئوری رئالیسم و نسبت آن با بازی جنگ قبیله ها و آماده سازی افکار عمومی برای نبرد جهانی
 
بدون شک در بازی جهانی کلش آو کلنز با مضامین و مفاهیمی جهانی روبرو هستیم که در بک گراند این بازی پنهان شده است. ساده اندیشی است اگر بازی کلش آو کلنز را صرفاً نوعی تفریح و گذراندن وقت بدانیم و نگاهی مطلقاً سرگرم گونه به آن داشته باشیم.
موفقیت این بازی جهانی اگرچه تا حدود بسیار زیادی مدیون طراحی هوشمندانه آن توسط سازندگان است اما با کمی تعمق بر آن به عمق فلسفی بازی پی می بریم و می توان دانست جذابیت و کشش بی‌ نظیری که در این بازی آنلاین وجود دارد نه صرفاً به دلیل جذابیت ظاهری آن بلکه به دلیل داشتن عمق فکری حاکم بر آن است.
 
بازی کلش آو کلنز در فضایی جهانی و با حضور افراد مختلفی از گوشه کنار دنیا به طور آنلاین صورت می گیرد.
 
در این بازی هر فرد با تقویت خود در پی افزایش قدرت و صعود در رنکینگ جهانیست. به واقع در این بازی هدف هر بازیگر صرفاً افزایش قدرت برای قدرت است.
 
در این بازی نوعی از روابط میان بازیکنان به عنوان یک دولت برقرار است. هر قبیله و هر فرد در این بازی به مثابه یک بازیگر مستقل محسوب می شود که در پی قدرتمند کردن خود است که مهمترین راهکار برای عملی کردن این نیت تقویت خود توسط جنگ های گوناگون با دیگر قبیله ها است. حال با توجه به مختصر نکات ذکر شده از این بازی نیم نگاهی به مکتب واقع گرایی (Realism) به عنوان یکی از تئوری های مرسوم در روابط بین الملل خواهیم داشت و این بازی را در آن قالب توضیح خواهیم داد.
 
 
برخی از روانشناسان سیاسی، علت اصلی تعارض و ستیزش را در طبیعت انسان جستجو می کنند.
 
براین اساس انسان با محیط خود در کنش متقابل به سر می برد و وجود یک سلسله ویژگی های قدرت طلبی و نفع طلبی، انسان را به سوی ستیزش و جنگ علیه دیگران سوق می دهد. اگرچه گروهی از این نوع نگرش نسبت به تعارض انتقاد کرده اند و معتقدند که به هیچ وجه نمی توان افراد را مقصر دانست بلکه عامل اصلی ستیزش مربوط به محیط انسانی است. وضعیتی که امکانات لازم را برای تعارض میان انسان ها به وجود می آورد.
 
گروهی دیگر از محققان با بدبینی به طبیعت انسانی و نوع انسانی نمی نگرند بلکه بر این اعتقادند که بعضی از رهبران براساس ویژگی های فردی دارای روحیه جنگ طلبی و ستیزه جویی اند و برای ارضای جاه طلبی های خود به توسعه می پردازند.
 
اگرچه پاره ای از روانشناسان اجتماعی بر این باورند که ستیزه جویی فردی و یا جمعی می تواند ناشی از فشارها، اضطراب و یا سرخوردگی باشد. همچنین نیاز روانی و اجتماعی به قدرت خود می تواند عامل عمده ستیزش به شمار رود البته عده ای دیگر از صاحب نظران این طرز فکر را باور ندارند. 
 
به هر صورت در تئوری های روابط بین الملل با سنت هایی نظری مواجه هستیم. یکی از این سنت ها سنت هابزی است. توماس هابز(Thomas Hobbes) با بدبینی به ذات بشر به امکان تغییر بنیادین رفتار انسان ها باور ندارد. وی همانند ماکیاولی اخلاق را از سیاست جدا می کند به نظر هابز انسانها گرگ یکدیگرند.
 
هابز روابط بین الملل را در وضعیتی طبیعی تلقی می کند. در وضعیت هابزی قانون جنگل حاکم است و در آن مفهموم جامعه بین الملل معنایی ندارد؛ زیرا جهان در شرایط ماقبل اجتماعی یا طبیعی اند. در این وضعیت سیاست بین الملل در حالت حاصل جمع صفر است. مکتب واقع گرایی کارگزاران را تابع منافع خود می داند که تنظیم روابط نهایی آنها با جنگ است. 
 
یکی از خصوصیات واقع گرایی کلاسیک توجه به سرشت انسان است. از دیدگاه اندیشمندان این مکتب سرشت بشر پایدار و شرور است و شرارت اصلی او در قدرت طلبی وی است.
 
از دیدگاه واقع گرایان و در سنت فکری غرب، از دوران توسیدید، مورخ یونانی و نویسنده جنگ های پلوپونزی جنگ طلبی و نفی اخلاق در به دست آوردن هر چه بیشتر قدرت وجود داشته است. واقع گرایان کلاسیک معتقد به افزایش مطلق قدرت هستند. آنان قدرت را برای قدرت می خواهند و در تلاش برای افزایش قدرت هیچ وقت سیر نمی‌ شوند.رئالیست ها نظام بین الملل را آنارشیک می دانند. آنان به بی نظم بودن روابط بین الملل معتقدند و اینکه یک مرجع مقتدر مرکزی وجود ندارد. واقع گرایان بازیگران را عقلایی معرفی کرده و تمام تلاش آنان را معطوف به بقا می دانند.
 
با توجه به مختصر توضیحات داده شده و تطبیق آن با بازی کلش آو کلنز می توان به فهم دقیقی از آن رسید. در این بازی هر بازیگر صرفاً با افزایش قدرت خود سعی در برتری نسبت به دیگران دارد و اگر از هر یک از کاربران این بازی پرسیده شود تمامی آنان انگیزه خود از این بازی و ادامه آن را قوی تر شدن سرزمین خود می دانند. در این بازی تمامی نبردها با برد و باخت یک طرف به پایان می رسداگرچه کیفیت برد در این نبرد ها متفاوت است اما آنچه مشخصاً وجود دارد بازی با حاصل جمع صفر است.
 
در فضای این بازی با نوعی آنارشی مواجه هستیم و هیچ عضو نظم دهنده ای در آن وجود ندارد. جنگ در کش آو کلنز حرف اول و آخر را می زند و تمامی معادلات در این بازی مبتنی بر زور و قدرت است.
 
اعتقادات نهادگرایان نئولیبرال در مورد سازمان های بین المللی و توان آنان برای ایجاد صلح اساساً در این بازی محلی از اعراب ندارد. نظریات ساختارگرایانه نئورئالیست ها، سازه نگاری، مکتب انگلیسی و تمامی دیگر مکاتب در حوزه روابط بین الملل در زیر سایه واقع گرایی هابزی بی معنا می شود. بازیکنان در این بازی عقلایی عمل می‌کنند و هر یک مبتنی بر منفعت خود به دیگر قیبله حمله می‌کنند.
 
به عبارتی دیگر سازندگان بازی کلش آو کلنز با زیرکی تمام و بر مبنای نظریات هابز محصولی را ارئه کرده اند که در آن بازیگران به مانند دوران ماقبل اجتماعی در حال زندگی هستند و در معنایی دیگر این سبک به مخاطبین بازی خورانده می شود. درحقیقت سازندگان این بازی به خوبی توانسته اند با ایجاد سرگرمی جذاب و اعتیادآور تمامی مبانی نظری واقع گرایان را به جهانیان حقنه کنند. این کمپانی به خوبی معنای جنگ و جنگیدن را به مخاطبین خود القا کرده است و نبردهای جهانی و جنگ برای قدرت را به خوبی توجیه کرده است. از این حیث بازی کلش او کلنز بازی مبتنی بر موضوع بقا شکل گرفته که بدون دخالت حداقل ترین اخلاقیات مخاطب خود را به توحش و بربریت دعوت می کند.
 
 
 
 
 
بررسی ابعاد داخلی بازی جنگ قبیله ها:
نقش بازی کلش آو کلنز در نفی اصول دینی و اسلامی در کشورمان:
 
بررسی ابعاد استراتژیک بازی کلش آو کلنز در حوزه جهانی و القای توحش و عادی سازی جنگ برای بازیگران اقصی نقاط جهان اگرچه القای مهمی محسوب می شود اما این محدود به مورد ذکر شده نیست.
 
یکی از مواردی که در این بازی مورد توجه است نفی تمامی ارزش های دینی، الهی و اخلاقیست. در این بازی تمامی بازیگران برای پیشرفت خود نیازمند غارت دیگران بوده و برای این مسأله نیازمند دزدیدن تمامی منابع قبیله های دیگر هستند. نوع طراح بازی بسیار هوشمندانه است و به دلیل بی نهایت بودن نیازها و میل به قدرت نامحدود تعداد دفعات غارت از دیگران نیز هیچ محدودیتی ندارد. به واقع بازیکنان در بازی کلش او کلنز به نوعی در حال رقابت برای سبقت گرفتن در مضامین غیراخلاقی از یکدیگرند.
 
در این بازی حرص از طمع و طمع از حرص سبقت می گیرد. ایثار و از خود گذشتگی در آن جایی ندارد و کاربر آمیخته با این بازی برای به دست آوردن هر چه بیشتر قدرت دست به غارت دیگران می‌ زند. بازی کلش آو کلنز به خوبی توانسته هوای نفس را مالش داده و تا انتهای خواسته هایش را مهیا کند. اگرچه این بازی در فضای مجازی رخ می‌ دهد اما پیوند فکری و قلبی با آن بدون شک در زندگی واقعی اثر گذاشته و تمامی اصول دینی و اخلاقی در آن کمرنگ تر خواهد شد و همانگونه که در روایت از معصوم آمده است انسان تحت ولایت هر چیزی قرار خواهد گرفت که به دنبال آن می‌ رود.
 
2- سیاست پنهان در طراحی بازی
 
بازی به گونه ای طراحی شده که کاربران در هر کشوری که باشند برای هر یک، برنامه ای متفاوت درنظر گرفته شده است. برای مثال ایرانی ها برای یافتن قبیله جهت حمله هرگز با اسرائیل روبرو نمی شوند این در حالی است که اکثر حمله های ایرانیان به کشورهای عربی صوت می پذیرد. در واقع یک درگیری بین عرب و عجم به راه می افتد.
 
به دلیل دارا بودن ویژگی های شبکه های اجتماعی نیز پس از نابودی قلعه ها ناسزاگویی به یکدیگر نیز رواج دارد.
 
3- اگوسنتریسم (خود مرکز پنداری) پنهان
 
کلش آو کلنز این چنین به کاربر خود القا می کند که تو خدای تغییر دهنده زمین هستی. شروع بازی از فعالیت و کار دو کارگر ساده مانند آدم و حوا آغاز می شود و کاربر همانند خدا باید بازی را اداره کند. این بازی می آموزاند که برای از بین بردن کشورهای دیگر باید از نیروی جادو و جادوگری استفاده کنید. این دنیا هر چقدر که به پیش می رود شخصیت های جادویی بیشتری نیز رخ می نماید. در این دنیا باید حمله کرد، جنگید و غارت کرد و گرنه بقای شما به خطر می افتد زیرا شما برای ماندن به طلا و اکسیر نیازمندید و برای به دست آوردن آن هیچ راهی جز جنگیدن و کشتن نیست. دنیایی که شما می سازید هر چقدر پیشرفته تر می شود پول بیشتری باید بپردازید و پول بیشتر یعنی جنگ بیشتر، شما خدای این جهان هستید و این دنیا یعنی کلش آف کلنز را ساخته و اداره می کنید
 
. 4- توجیه عرصه رسمی جنگهای واقع شده در جهان توسط عرصه غیررسمی بازی کلش آو کلنز
 
یکی از وظایف کلش آو کلنز این است که افراد نسبت به رخدادهای فضای واقعی و زندگی اولشان توجیه شوند. به این معنا که حمله به کشورهای مختلف نظیر حمله داعش به کشورهای سوریه و عراق و میل به کشورگشایی های بیشتر توسط این گروه تروریستی، اتفاقات رخداده در اوکراین، لیبی، مصر و ... نیازمند آماده سازی اذهان و قلوب دارد. وگرنه کنترل مردم در مواجهه با هر یک از این پدیده ها امری ناشدنی است. از این رو صهیونیسم بین الملل با طراحی بازی کلش آو کلنز که میلیونها نفر به صورت همزمان از آن استفاده می کنند، این القا را که برای بقا باید سرزمین های دیگر را تصرف نمود، از طریق زندگی دوم در فضای مجازی کلش آو کلنز در اذهان مردم هک می کنند.
 
5- نمادهای فراماسونری
 
استفاده ی مکرر از نمادهای فراماسونری در این بازی مشهود است؛ برای مثال می توان در گوشه هایی از کلن ها نماد بز بفومت را به طور نامحسوسی دید.
 
 
 
6- بازار مکاره غوایت
 
در برخی از موارد شنیده می شود افرادی که سابقه طولانی تری از حضور در کلش آو کلنز دارند، زمین های خود را به افراد دیگر واگذار می کنند و در قبال واگذاری زمین غیرواقعی و مجازی، مبالغ واقعی نظیر چند ده میلیون تومان دریافت می کنند!
 
سخن آخر:
 
به طور خلاصه باید گفت بازی کلش او کلنز و یا جنگ قبیله ها بازی ما قبل اجتماعیست و همانگونه که از نام آن پیداست تمامی این بازی بر بستری از تقابل برای بقا به وسیله جنگ و غارت دیگران شکل گرفته است.
 
بازیکنان این بازی بدون آنکه اصولی از مکتب رئالیسم را بدانند کاملاً با مفاهیم آن به شکل مفهومی و تصویری آشنا می‌ شوند و از سوی دیگر به دلیل افزایش قدرت و حفظ بقا به غارت و دزدی از دیگران می‌ پردازند. به واقع بازی کلش آو کلنز نوعی تهیج حرص و به غلیان آوردن تمامی رذایل اخلاقیست که متأسفانه تعداد بی شماری از کاربران این بازی ایرانی محسوب می‌ شوند و ساعت ها از روز و شب خود را مشغول به بازی هستند و در این بازار مکاره غوایت عمر خود را هدر می دهند که انتهای آن چیزی افزایش گردش مالی کمپانی سوپرسل و خدشه وارد شدن به بنیان ‌های اعتقادی آنان است.
 
 
    google-buzz twitter digg facebook linkedin
نظرات بینندگان
نظر شما
نام: ایمیل:
نظر:
کد امنیتی:
captcha
Page Generated in 0.0447 sec